Co takiego?

Odyseja Umysłu to największy na świecie międzynarodowy „konkurs kreatywności”. Ale jak powiedziała wiele lat temu nasza Prezes Zuzanna Gołębska – Odyseja to nie konkurs, Odyseja to styl życia. Odyseja jest programem, który ma obudzić w uczniach umiejętności wychodzenia poza utarte schematy, działania pod presją czasu, podejmowania ryzyka w twórczości, samodzielnego podejmowania inicjatyw, czy działania w grupie i rywalizacji, która motywuje, a nie nastawia przeciwko sobie. I robi to świetnie!

Dlaczego?

Szkoła cierpi na testomanię, czyli wiedza uczona w szkole jest przede wszystkim odtwórcza, nie ma zastosowania w praktyce. Przyczyn tego można doszukiwać się w systemie, który nie pozwala nauczycielowi poświęcić uczniowi więcej czasu, czy też nieatrakcyjności zawodu nauczyciela, małej pensji, która odstrasza ludzi mających powołanie do nauczania. Ciągle jednak pojawiają się na świecie zapaleńcy, którzy chcą zdziałać coś więcej i obudzić w uczniach pasję. Często im się to udaje. Odyseja istnieje po to, żeby dać tym zapaleńcom narzędzia do pracy – uczy marzyć, myśleć i tworzyć.

Jak?

  1. Odyseja Umysłu opiera się na serii założeń, które sprawdzane od wielu lat okazały się niezwykle skuteczne. Założenia te nazywamy Ideą. Podając za samą Odyseją, nasza Idea to:
  2. Każde dziecko ma potencjał i może odnosić sukcesy. Zasady są jasne, zadania jedne, a szanse równe. Każdy uczeń może brać udział, odkrywać swe pasje i doskonalić talenty.
  3. Kreatywność to umiejętność, którą warto rozwijać. Uczestnicy programu trenują wyobraźnię, stawiając czoła problemom pozbawionym „jedynego słusznego rozwiązania”.
  4. Zespół to większa siła twórcza niż jednostka. Pracując w drużynie, młodzi ludzie łączą różne pomysły, uczą się od siebie, inspirują i motywują nawzajem.
  5. Współzawodnictwo fair-play stymuluje kreatywność. Udział w konkursie to dla dzieci zrozumiały cel i oparta o naturalne aspiracje zachęta, by mierzyć wyżej i starać się bardziej.
  6. Doświadczenie to najlepszy nauczyciel. Odyseusze rozwijają wiele ważnych umiejętności jednocześnie, bo uczą się w oparciu o samodzielną pracę i wyciągane z niej wnioski.
  7. Uczenie się może być przyjemnością! Inspirujące wyzwania, zabawa w grupie rówieśników i „sportowe” emocje na konkursach sprawiają, że młodzież kocha Odyseję Umysłu.
  8. Proces jest w edukacji ważniejszy od efektu. W trosce o odpowiednią jakość odysejowych zajęć, szkolimy trenerów drużyn i zachęcamy ich do rozwijania warsztatu pracy.

My po wielu latach doświadczeń możemy do Idei dopisać:

  1. Dzięki zaangażowaniu możemy osiągnąć wszystko. Wiele razy dokonywaliśmy niemożliwego, bo nikt nie podcinał nam skrzydeł i pozwolił realizować nasze pomysły.
  2. Wspólna praca buduje silne relacje. Tworząc razem coś pięknego, dzieląc się odpowiedzialnością i czuć się “rodzicami” wspólnego dzieła, stajemy się rodziną.
  3. Każdy problem da się rozwiązać jak Problem. Jeżeli nie będziemy sami nakładać na siebie zbędnych ograniczeń, każdy problem staje się Problemem.
  4. Kiedy pozytywne emocje, a nie sukces jest na pierwszym miejscu, wspomnienia zostają na całe życie. Dlatego Odyseja Umysłu tak uzależnia!

Jakie macie narzędzia?

Co roku CCI, centrala OU, emituje na świat 5 tzw. Problemów Długoterminowych:

  • Problem 1: techniczny, czyli zbudowanie sprawnego pojazdu, który wykona serię zadań w ramach fabuły przedstawienia
  • Problem 2: techniczno-teatralny, czyli przedstawienie z odpowiednio efektywnymi i efektownymi mechanizmami
  • Problem 3: reinterpretacja klasyków, czyli przedstawienie nawiązujące i nadające nowy wydźwięk klasycznym dziełom sztuki
  • Problem 4: balsa, czyli struktura z ogorzałki wełnistej, która spełni wymogi co do wyglądu i wytrzyma jak największy ciężar, będąc wplecioną w fabułę
  • Problem 5: teatralny, czyli przestawienie stricte teatralne, które zawierać będzie wymagane elementy fabuły

Każdy Problem Długoterminowy ma kilka właściwych dla siebie limitów. Są to m.in. limit kosztów i limit czasu 8 minut (razem z ustawieniem scenografii na scenie). Oceniany jest też za Styl pewnych elementów (ich pomysłowość, skuteczność, jakość artystyczną). Działa też wiele innych ograniczeń, które drużyna obchodzi i nagina do swoich potrzeb. Każde zadanie musi zostać wykonane bez żadnej pomocy z zewnątrz, co jest bardziej świetną wymówką na realizację pomysłów drużyny (nie zaś innych, którzy mają swoją wizję na ich przedstawienie), niż ograniczeniem.

Poza tym drużyna rozwiązuje Problem Spontaniczny (w skrócie Spontan), czyli zadanie niespodziankę, które jest odczytywane im na miejscu konkursu i musi zostać rozwiązane w krótkim czasie. Są to zadania słowne, czyli np. kreatywne odpowiedzenie na pytanie kto i co robi pod ziemią, zadania manualne, czyli np. budowa jak najwyższej wieży z jak największej liczby elementów, a także słowno-manualne, czyli najpierw zrobienie nakryć głowy, a następnie opowiedzenie kto i gdzie mógłby je ubrać.

Co my tam robimy?

Stowarzyszenie Evviva l’arte de facto narodziło się z Odysei Umysłu. Sprowadziła ją do Oleśnicy w 2006 r. p. Anna Żarnecka (więcej o naszej historii przeczytasz na stronie O nas). Odyseja dała nam niezwykłą motywację i wiarę w siebie – gdyby zależało nam tylko na OU, byłaby to nasza jedyna inicjatywa. Ale Odyseja dała nam wiarę w siebie tak silną, że postanowiliśmy zdziałać coś więcej. Niezwykła przyjaźń z naszymi konkurentami z Nysy pozwoliła nam wierzyć, że wszystko jest możliwe, jeśli działamy razem. Odyseja Umysłu, jej Idea, którą kierujemy się w naszych działaniach, pozostaje nam z tyłu głowy przy każdej naszej inicjatywie i zamierzamy tę Ideę promować w taki czy inny sposób jako coś, w co szczerze wierzymy.

Pomóż nam robić to dalej

Jak można się zaangażować?

Każdy pełnoletni może zostać Trenerem Odysei Umysłu, jeśli przejdzie odpowiedni kurs, znajdzie drużynę i Członkostwo (jesteśmy otwarci na negocjacje). Prowadzenie drużyny to niezwykłe wyzwanie i odpowiedzialność, ale i przygoda, jakiej się nie żałuje.

Aby zostać Odyseuszem, należy znaleźć Trenera i Członkostwo. Jeśli chciałbyś się zaangażować i masz w głowie jakiegoś nauczyciela, który Cię inspiruje – pomożemy rozpocząć Program w Twojej szkole. Bądź też uważny, bo Stowarzyszenie również w pewnym momencie może zacząć szukać drużyny, którą mogłoby prowadzić.

Jeżeli nie masz tyle czasu, a też chcesz przeżyć coś niezwykłego, zostań Szeryfem. Szeryfem może zostać każdy, kto skończył 16 lat. To niezwykli ludzie w czerwonych koszulkach, którzy dbają o sprawne przeprowadzenie konkursu. Trzeba mieć w sobie wiele energii i samozaparcia, aby zostać Szeryfem, ale satysfakcja z tego płynąca jest tak niesamowita, że absolutnie warto!

Każdy, kto skończył 18 lat, może zostać Sędzią, chociaż lepiej jest mieć wcześniej jakiś kontakt z OU. Sędziowie oceniają Problemy Długoterminowe, Spontany, prowadzą Pokój Zabaw, zajmują się punktacją i dla Odyseuszy to oni są uosobieniem OU. Zadanie jest trudne, niezwykle odpowiedzialne, ale równie niezapomniane.

Kierownik Projektu

Zuzanna Gołębska (zuzia@s-el.pl)